Re: Ny ATA/133 controller. Promise eller HighPoint?

On Mon, 25 Nov 2002, Kristian Bäckström wrote:

> Jag är inte säker på saken, men har förstått av rykten att dessa "billigare"
> raidkontrollers inte är snabbare än linuxens mjukvaru-raid på en modern
> maskin. Jag tycker de nog låter otroligt, men har själv användt softa-raid,
> och märkt att iaf hdparm ger fantastiska resultat. Det har heller inte visat
> sig vara tungt för processorn.

Hej,
Korten som det talades om var inga raidkort som tidigare nämnts.
Mjukvaruraid under linux är effektivt och fungerar bra och ger en god
prestanda. Det som är negativt med mjukvaruraiden är att
återuppbyggnad av en trasig disk tar tid och drar cpu. Har du en tungt
lastad burk bör du av detta skäl titta på hårdvaruraid istlt för
mjukvarudito.

Jag kör t.ex mjukvaruraid på de flesta av de dell-servrar vi har.
Den inbyggda hårdvaruraidens prestanda är 60% sämre än mjukvaruraid på
dessa maskiner. Ett känt faktum som tom dell:s support vet om. Det är
Perc III (perc 3di) hårdvaruraiden som är riktigt dålig. Kan vara
intressant att veta. Det har inte varit några problem att hotswappa de
diskar som har gått sönder. Under tung last kan en disk ibland hoppa ur
raiden, då får man återbygga raidsetet vilket tar tid och drar lite
kräm.

/Lars