Re: SV: Vilken ADSL?

On Wed, 20 Nov 2002, Karolina Lindqvist wrote:

> Alltså en rejäl skillnad mellan leverantörerna. Telia ger inte access till
> alla portar.

Telia erbjuder inte ens samma typ av ADSL-tjänst, så skillnaden är inte
enbart på den här nivån. :-)

> Frågetecknen är vad som i slutändan egentligen är tillåtet. Telia säger
> uttryckligen att servrar inte är tillåtna (om jag förstår rätt). Innebär det
> att leverantörer som inte säger så tillåter servrar?

Det som uttryckligen står beskrivet är tillåtet, allt annat innebär en
osäkerhetsfaktor som du bör kontrollera. Det kan finnas referenser till
ett digitalt dokument som du som kund kan ha förväntats att läsa igenom
innan du använder tjänsten, som exempelvis exempel på vad som klassas som
abuse även om det inte nödvändigtvis direkt bryter mot avtalsvillkoren.

> Från debian-synpunkt, så finner jag PPPoE väldigt enkelt, då det är mer eller
> mindre ett standardförfarande. Man sätter upp PPP en gång med pppoeconf och
> så behöver man inte tänka på det. Inga speciella web-sidor att surfa till
> inga speciella scripts. Anslutningen kommer upp automatiskt vid varje boot.

Låter vettigt! Tack för uppdateringen vad gäller Debian/Linux. :)

> Prestandamässigt så får jag > 512kb/s i båda riktningarna, utan nämndvärd
> CPU-belastning, så där kan jag inte klaga.

Du skulle troligen få märkbart bättre prestanda om du inte var tvingad att
skicka paketen över PPPoE. Mig veterligen så slutar PPP att vara effektivt
runt 56kbit, men saknar exakt underlag för att svara bombsäkert. Får
återkomma på den punkten om ingen listdeltagare har mer kött på benen.

 -- Hans.