Re: SV: Vilken ADSL?

onsdagen den 20 november 2002 11.53 skrev Hans Engren:

> Det är Telia som har stängt portarna, inte Skanova.

Alltså en rejäl skillnad mellan leverantörerna. Telia ger inte access till
alla portar.

> Jag ser inga frågetecken, men jag kan å tredje sidan ha missat att
> vidarebefordra någon information som jag kan sitta på. Har du något som du
> kan peka på?

Frågetecknen är vad som i slutändan egentligen är tillåtet. Telia säger
uttryckligen att servrar inte är tillåtna (om jag förstår rätt). Innebär det
att leverantörer som inte säger så tillåter servrar?

> Korrekt, direkt tillgång till Internet via Ethernet. Troligen så behöver
> du surfa in på en inloggningssida via HTTP, men detta är så pass vanligt
> för majoriteten av bredbandstjänsterna som erbjuds idag.
>
> PPPoE är enbart ett, enligt mig, fult sätt att hantera inloggningar på.
> Generellt så BEHÖVER du inte använda det eftersom du redan har
> IP-konnektivitet över mediat (Ethernet), men har tagits fram av Skanova
> för att kunna hantera inloggningar på ett, ur deras synvinkel, mer
> effektivt sätt. Som användare så skyr jag PPPoE som pesten. :-)

Från debian-synpunkt, så finner jag PPPoE väldigt enkelt, då det är mer eller
mindre ett standardförfarande. Man sätter upp PPP en gång med pppoeconf och
så behöver man inte tänka på det. Inga speciella web-sidor att surfa till
inga speciella scripts. Anslutningen kommer upp automatiskt vid varje boot.

Prestandamässigt så får jag > 512kb/s i båda riktningarna, utan nämndvärd
CPU-belastning, så där kan jag inte klaga.

Så om PPPoE tekniskt sett kanske är en mindre lyckad lösning, så är det enkelt
för användaren.  Det är också en finess att all trafik som går till nätet går
via ppp0: och kan hanteras separat i prestandamätare, brandväggar, nätfilter
osv. Jag har en liten standard KDE-applet, som visar min ADSL-trafik som ett
diagram konstant på min KDE-panel. Mycket praktiskt att se vad som händer.
Den visar bara trafik över ppp0: och inget annat, vilket är precis vad jag
vill se.

-- Karolina