Re: SV: Vilken ADSL?

On Wed, 20 Nov 2002, Karolina Lindqvist wrote:

> Det kan ändå tänkas bli skillnader. Se exempelvis diskussionen om öppna portar
> tidigare här. Gäller stängda portar alla som använder Skanova eller bara
> Telia? Hur jag än lusläser hittar jag ingenting om att man inte få ha servrar

Det är Telia som har stängt portarna, inte Skanova.

> på Telenordias ADSL. Kanske det är en miss att det inte finns med, eller så
> finns det något finstilt underförstått någonstans. Om Skanova i själva verket
> ger aningen olika tjänster till olika internetleverantörer kan det kanske
> löna sig att läsa avtalsvillkoren. Det kan ju också hända att en viss
> restriktion inte finns hos en stor ADSL-leverantör att de kan pressa skanova
> att släppa den restriktionen för deras kunder.

Det är samma tjänst som säljs till operatörerna. Undantagen i dagsläget är
Telia, BoStream och uppenbarligen X-Press (som har en helt annan affärsidè
och grundförutsättning för sin tjänst mot övriga). Det kan finnas övriga,
men bland de större operatörerna så är det PPPoE och Skanovas tjänst som
gäller om man vill ha ADSL.

> Jag tror nog det finns stora frågetecken här.

Jag ser inga frågetecken, men jag kan å tredje sidan ha missat att
vidarebefordra någon information som jag kan sitta på. Har du något som du
kan peka på?

> Det här är väl också en detalj. På vilket sätt stödjs inloggningsservern på
> debian?

Det är PPPoE som det handlar om. Om Debian har stöd för PPPoE så fungerar
det oavsett vilken operatör du använder. Det är Skanova som vidarebefodrar
frågan om inloggningen till varje leverantör utifrån de förutsättningar
som varje operatör arbetar utifrån, och som kund har du alltså samma
PPPoE-interface du ska prata mot oavsett vilken operatör du beställt
tjänsten via.

> Vilka speciella ADSL-tjänster menar du att Telia kan erbjuda som andra inte
> kan?

Telia erbjuder ADSL utan PPPoE. Samma sak med BoStream och vad jag har
läst mig till på XPress hemsida så gäller detta även dem. Övriga
operatörer har absolut inget val, utan användaren _måste_ använda PPPoE
även om det med hög sannolikhet innebär prestandaförluster samt
komplikationer med vissa operativsystem och applikationer.

> Hur fungerar ADSL utan PPPoE? Får man direkt tillgång till internet via
> ethernet på ADSL-modemet? Det kan i såfall ha sina fördelar om man har flera
> datorer som då alla får samma åtkomst till internet. Har man PPPoE måste
> protokollet packas upp. Men å andra sidan kan man lätt ha en brandvägg på
> datorn som packar upp PPPoE och behöver inte ha två fysiska nätverkskort för
> det.

Korrekt, direkt tillgång till Internet via Ethernet. Troligen så behöver
du surfa in på en inloggningssida via HTTP, men detta är så pass vanligt
för majoriteten av bredbandstjänsterna som erbjuds idag.

PPPoE är enbart ett, enligt mig, fult sätt att hantera inloggningar på.
Generellt så BEHÖVER du inte använda det eftersom du redan har
IP-konnektivitet över mediat (Ethernet), men har tagits fram av Skanova
för att kunna hantera inloggningar på ett, ur deras synvinkel, mer
effektivt sätt. Som användare så skyr jag PPPoE som pesten. :-)

> Sedan levereras ADSL med olika priser, med/utan modem etc.
> Jag fick mitt ethernet-modem och anslutningsavgift "gratis" på köpet och har
> en kostnad på 325kr/månad, vilket jag tycker är riktigt skapligt.

Här har du en uppenbar skillnad mellan de hur de olika operatörerna
paketerar ADSL-tjänsterna. Vissa erbjuder modemet gratis mot en ganska låg
bindningstid, andra kräver att man använder operatörens egna modem trots
att det faktiskt går med andra. :-)

 -- Hans.