Re: SV: Vilken ADSL?

On Tue, 19 Nov 2002, Lasse wrote:

> Jag är erbjuden tele2 adsl.. Någon som vet något bra/dåligt om deras
> tjänst?

Här är det viktigt att poängtera att det i realiteten bara finns en enda
ADSL-leverantör i Sverige[*] i dagsläget och det är Skanova. Detta
innebär alltså att oavsett om du väljer Spray, Telenordia, Tiscali eller
Tele2 så får du samma IP-tjänst, skillnaden mellan tjänsterna blir då
självklart packeteringen av tjänsten, dvs antal mailkonton, eventuell
hemsida och liknande samt prislappen på denna. Den IP-adress du blir
tilldelad till din dator tillhör Skanova och du använder Telia/Skanovas
IP-nät för att ta dig ut på Internet.

Det som varje operatör ansvarar för själv är eventuella
inloggningsservrar som verifierar om du är kund hos leverantören eller
inte, och min erfarenhet av Tele2/SWIPnet är att deras inloggningsservrar
har _väldigt_ bra tillgänglighet vilket innebär att du, såvida Skanovas
ADSL-tjänst fungerar, inte kommer att ha några problem med inloggningen.

Vad gäller tillgängligheten hos Skanovas tjänst generellt så har jag ingen
direkt uppfattning om detta, men med ovanstående klargörande så kanske
någon annan deltagare på listan har några kommentarer?

[*] == BoStream och Telia själva är idag undantaget eftersom ingen av
       deras tjänster kräver PPPoE. Mig veterligen så har det pågått, om
       det inte fortfarande pågår, heta diskussioner kring detta hos
       konkurrensverket och PTS. Skanova måste erbjuda samma tjänst till
       alla leverantörer utan särbehandling, och Telia/BoStream har ett
       klart övertag på marknaden eftersom det inte finns någon annan
       leverantör som kan erbjuda ens likartade ADSL-tjänster. :-/

 -- Hans.