Re: SSH

On Sun, 17 Nov 2002 [15:39],
    Fredrik Jagenheim (humming@pobox.com) wrote:

> Skulle säga både och... Sudo är när du har användare som då och då
> skulle behöva göra ett kommando som de egentligen inte har rättigheter
> att göra... Dock så skulle jag tex inte vilja läsa igenom loggar och
> dylikt mha sudo. Där är su ett mycket bättre alternativ.

Givetvis är det så. Man får ju utgå vad maskinen ska göra, och på vilken
nivå man vill sätta sin säkerhet. Säkerhet är alltid ett sätta
begränsningar, och sedan får man avgöra om man kan leva med dem.

> Orkar man inte låsa upp kassaskåpet för att plocka fram root
> passwordet finns ju alltid 'sudo su -'. ;)

Ingen vidare bra lösning nej.
Men effektiv.

/d

--
... david röhr              |      o_
.. unix systems consultant  | o/  /\   Solaris, AIX, HP-UX