Re: SSH

Hej!

Tack båda för snabba svar. Det är faktiskt så att man får root'a in via ssh default, därav min fråga nämligen. Det ÄR faktiskt rätt smidigt att kunna logga in direkt istället för att su'a på något vis :-)

MEN..så går ju säkerheten först. Och därför undrade jag om det kvittade (dvs att de säkerhetsproblem som kan vara ändå inte påverkar root, det går lika gärna genom en vanlig användare).

- Niclas

At 16:36 2002-11-16, you wrote:
> Det är givetvis en säkerhetsrisk att ssha direkt in som root. Root ska
> bara användas när det verkligen behövs. Därav är det default avstängt
> att låta root logga in via ssh.

Vad jag vet så är default satt så att root faktiskt får ssh:a in...

> Använd su, eller sudo.

Av su och sudo så är väl sudo bäst?

        /Daniel