Några frågor :-)

Hej alla!

Jag har några allmänna frågor om Debian.

1) När jag installerat upp allt jag vill ha (går mot testing för närvarande) och apt-get'at in alla uppdateringar mot testings main/contrib/non-us/security så har jag några grejer som jag inte får "bort" som jag tror blivit galna under tiden jag pillat. För när jag tar en dpkg -l och listar alla paket som är installerade så är några flaggad som "rc" i början av raden. Jag antar att det syftar på något med conf-filer eller nåt sånt. Men t.ex ett av de paket som jag tog bort, "qpopper", eftersom jag ville ha en annan MTA, finns kvar och har just rc-flaggan. Den finns verkligen inte installerad längre. Så finns det något sätt jag kan ta "bort" den från listan. Har find'at överallt och det finns inte ett spår kvar av den förutom i just listan.

2) När jag kikar på apt-cache showpkg <paketnamn> så finns det kvar info om t.ex just qpopper fast det inte är installerat. Är det så det är, att ALLA paket finns i den listan, eller ska apt-cache bara visa info om paket som ÄR installerade?

Det är allt jag hade för närvarande :-)

mvh Niclas

|_|_|_|_| Niclas Söderlund
|_|_|_|_| "Musa sapientum fixa est in aure"