Re: Parallella OS

> Jag vet att detta är en nybörjarfråga, men det passar mig som  handen i
> handsken. Jag upptäckte Debian för ca 1 vecka sedan när jag började
> intressera mig för Linux. Men eftersom jag nästan aldrig rört en
> Linuxburk, är det mycket att lära sig och mycket att försöka förstå.

Det fina är att det mesta är rätt kul! :)

> Nu vill jag börja med att köra Debian parallellt med XP på min burk, men
> jag har inte fått fram nåt smidigt sätt att göra det på. Vilket ska
> installeras först? hur många partitioner bör man ha, osv? De guider jag
> hittat på nätet är knappast sams tyvärr. Men jag har ju sett på den här
> mailinglistan att det finns mycket välvilliga och kompetenta personer
> som svarar även på de dummaste frågor, så kanske kan någon hjälpa mig?

Jag ska inte säga något, eftersom jag aldrig installerat XP/Linux, men man brukade säga förr att Linux skulle alltid in sist, eftersom det var bäst på att hantera en situation där flera andra OS redan fanns på burken.

Jag rekommenderar starkt att ha en fysisk disk för Linux och en fysisk disk för Windows, för att minska risken för katastrofer. (Du var ju nybörjare...)

Och sen vill jag råda dig att redan från början ställa in mentalt på att göra om alltihop ett par gånger. Det är så man får känsla för hur installationen funkar och hur man ska administrera systemet sen.

/Fredrik Persson