Ersätta Windows apps med Linux apps??

Sakta men säkert har jag flyttat mina uppgifter till Linux och hittat och lärt mig använda Linux applikationer som är minst lika bra om inte bättre än motsvarande i Windows. Två program återstår dock innan jag helt kan skrota Windows.
Flaskmpeg: Hur står sig dvd::rip, transcode i jämförelse med flaskmpeg?
	Jag antar att dvd::rip är svårare att lära sig att använda,men 		hur blir resultatet (bild- ljudkvalitet, filstorlek mm)??
Access: Jag är nybörjare när det gäller databaser och har bara gjort en 	liten testdatabas i access. Finns det någon uppsättning program,
	för en nybörjare, till Linux?? databasprogram, gui-builder mm.
	Hur bygger jag min första testdatabas med gui i Linux??

/Robert