Re: Telias skumraskaffärer (Re: Re: Problem med exim: cannot connect to server...)

On Fri, 8 Nov 2002, Fredrik Persson wrote:

> Det är ju en analogi som man kan använda, men man måste ju samtidigt
> tänka på att för operatören så blir det ju billigare om folk själva tar hand om
> sin post. "Brevbäraren" i det här fallet kostar ju en bråkdel av att ställa upp
> rummet med "postboxar" (mailservern hos operatören).
>
> Jag efterlyster fortfarande att vi, som ska föreställa tekniskt bevandrade i
> det här, säger hur vi VILL ha det.

Det blir inte billigare för telia att ha port 25 öppen. _ALLA_ isp:er
vill stänga av port 25 på alla snören de säljer (få som dock har stängt
det, jag talar här om alla ISP:er inte bara små snören hem till folk).
Det beror inte på att det går mycket trafik över port 25 utan för att
världen är full av folk som inte kan figga upp olika mailservrar och på
så sätt blir relays ut i världen för spammare.  Spammare som gör att
ISP:n får arbeta hårt för att fixa problemen och det kostar mycket
pengar. Spammarna gör att ISP:n hamnar i blackhole och det tar tid.

Jag upprepar det igen, det är en sak att vilja stänga port 25, en annan
sak att genomföra det, dessutom utan att varna kunderna. När det gäller
mail vet de flesta inte ett skvatt om hur de ska figga upp sin server.
Trist att Telia drar alla över en kam.

/Lars