Re: Problem med exim: cannot connect to server...

On Thu, 07 Nov 2002 [15:09],
    Jonas Persson (jonas.persson@viking-telecom.com) wrote:

> [...]
> varskos kunden 3 veckor innan förändring. Att stänga en port i tjänsten
> är en förändring, men inget mail/brev skickades ut till kunderna och därför
> har ComHem brutit sitt avtal med alla kunder.
>
> Det står även i avtalet att tjänsten får inte nyttjas kommersiellt annars
> är allting annat okej, då tolkar jag det som att är okej att köra en
> Mailserver för min privata mail på denna uppkoppling. Man kan ju jämföra
> en snubbe som har Direct Connect igång 24/7 eller någon som får in 5-10
> mail om dagen, vem drar mest bandbredd osv ?

Om det bara står det inte får nyttjas kommersiellt håller jag med om att
Telia ComHem har brutit mot avtalet. Men frågan är om det bara står så?

"Kunden får enbart använda Tjänsten för privat bruk. I den mån Kundens
användning skulle orsaka tekniska olägenheter för Telia eller annan kund
förbeåller sig Telia rätten att begränsa överföringsvolymen, alternativt
säga upp avtalet med omedelbar verkan enligt punkt 9.3. Sådana olägenhet
kan uppkomma vid t.ex. onorma användning genom egen spelserver,
FTP-server, eller liknande i bostaden samt omfattande nedladdning.

Kunden får inte ansluta datorresurer, såsom t ex en server, till Telias
nät i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller
tillhandlahålla varor, tjänster eller information till utomstående"

I mina ögon tycker jag det står att man inte får ha någon form av
serververksamhet, vare sig det är fritt eller mot betalning. Man får
inte heller använda datorn i form av FTP-server, spelserver, eller andra
saker som kan orsaka tekinska olägenheter (tex. spam).

Dvs, i mina ögon tycker jag inte de har ändrat på sin tjänst. De har
snarare stängt av något som borde varit avstängt redan från början.

Vad som är själva "tjänsten" är access till internet med hög bandbredd.

> Sen att Telia inte gjorde en egen sökning utav sina subnät och plockade
> ip adresserna på de som hade open relay(som AOL kunde) , utan istället drar
> alla över samma kam gör ju att man blir mörkrädd.

Ja, det är konstigt.

/d

--
... david röhr              |      o_
.. unix systems consultant  | o/  /\   Solaris, AIX, HP-UX