RE: Problem med exim: cannot connect to server...

Om det nu vore en tjänst som man fick använda tidigare så kunde jag
hålla med dig där. Men nu var det ju faktiskt så att man faktiskt inte
fick ha några tjänster igång om jag minns rätt. Då kan man väl knappast
kräva något av företagen bara för de stänger en port som borde varit
stängd från början.

Jag förstår inte hur man kan bli grinig över en sådan sak? Man ska mer
vara glad att inte telia aggerat mer surt och börjat anmäla folk för
servertjänster och vem vet.. Nu har jag ingen aning om hur kontrakten
ser ut, men jag kan tänka mig att som privatperson ligger man nog inte
helt bra till i det läget.

/d

Problemet är att de har dragit alla över en kam, ComHems kunder fick port
25 stängd också pga de köper sina ip tjänster av skanova.

I comhems avtal står det utryckligen att förändringar i tjänsten måste
varskos kunden 3 veckor innan förändring. Att stänga en port i tjänsten
är en förändring, men inget mail/brev skickades ut till kunderna och därför
har ComHem brutit sitt avtal med alla kunder.

Det står även i avtalet att tjänsten får inte nyttjas kommersiellt annars
är allting annat okej, då tolkar jag det som att är okej att köra en
Mailserver för min privata mail på denna uppkoppling. Man kan ju jämföra
en snubbe som har Direct Connect igång 24/7 eller någon som får in 5-10
mail om dagen, vem drar mest bandbredd osv ?

Sen att Telia inte gjorde en egen sökning utav sina subnät och plockade
ip adresserna på de som hade open relay(som AOL kunde) , utan istället drar
alla över samma kam gör ju att man blir mörkrädd.

Finns även andra farhågor här, det är att nu kan alla operatörer leverera ADSL
även på små orter. Tjänsten är ifrån Skanova (Vilka Telia äger) vilket kommer
att medföra att om man t ex bor på ort X och skaffat Bonet/Telenordia/Spray
så kommer port 25 vara stängd även för dessa kunder, då jag misstänker starkt
att skanova inte kommer dra X antal linor bara för att andra operatörers kunder
ska kunna köra mailserver.

/Jonas