Re: Re: Problem med exim: cannot connect to server...

> Det handlar inte om attityd. Det handlar om insikt i hur tekniken
> fungerar, och vad de olika teknikerna är bra för.
>
> Att använda en jumbojet för att frakta en tändsticka 500 meter är jävligt
> onödigt, och att använda en trehjuling för att frakta en villa till
> Norge är korkat, och jag tror knappast det handlar om attityd att ha den
> insikten. (Observera nu att detta exempel är extremt överdrivet för att
> försöka påvisa att all "frakt" inte nödvändigtvis är likadan, precis lika
> lite som att "Internet" är likadant oavsett accessmetod.)

Jag är med på det. Jag kan väldigt lite om de nedre regionerna i ADSL
och medger att det kan finnas någonting där som gör att viss
sorts trafik passar sämre (enligt något mått) där än i rent ethernet.

> En konsumenttjänst är i de allra flesta fall byggd för att tillhandahålla
> möjligheten att kommunicera med Internet. Den är inte byggd för att
> tillhandahålla möjligheten för Internet att kommunicera med dig.

Vad jag menar är att vi bör med stark och ljudlig stämma kräva att
operatörerna inser att vi vill låta Internet  kommunicera med oss!

Du förklarar här för mig hur verkligheten ser ut, du kan mycket väl ha
rätt. Men det är ju Internetleverantörerna (med Telia i spetsen) som
definierat hela den här begreppsfloran och satt moraliska, etiska,
affärsmässiga och attitydmässiga värderingar som vi förväntas acceptera
och följa.

Jag gör inte det.

Jag framhärdar att ett "konsumentabbonemang" SKA innebära att alla
portar är öppna in till mig och att jag FÅR svara på paket som kommer
till dessa portar.

Har ni inga viljor, människor? Återigen, sluta berätta vad ni vet om hur
saker och ting funkar och berätta istället för mig hur NI VILL att det ska
fungera.

Jag vet vad jag vill; jag vill att praxis för ett internetabbonemang för en
privatperson, hemma, ska ha alla portar öppna.

> Det här är bara en bråkdel av allt som du får i en företagstjänst, och det
> är definitivt ingenting du får i en konsumenttjänst, och tekniken för att
> möjliggöra företagstjänsterna är en helt annan än vad som krävs för en
> så kallad bredbandstjänst riktad till privatkunder (konsumenter).

Vad skiljer, rent tekniskt och bortsett från DHCP, min bredbandsuppkoppling
från ett sånt här "företagsabbonemang"?

> Du sitter med en konsumenttjänst levererad av ett av de bättre
> bredbandsföretagen idag, som faktiskt levererar "bredband" på det sätt som
> det borde levereras och kan därför också köra servrar (även om jag rent
> personligen anser att servertjänster via DHCP-kopplade burkar är dumt.).
> ADSL är en annan teknik, och är uppbyggd på VÄLDIGT annorlunda komponenter.

Vad skiljer ADSL från ethernet? Vilka parametrar blir annorlunda? (Mer en vetgirighet
än debatt här, obs.)

Servrar på DHCP-burkar är självklart osmidigt, men t.ex. dyndns finns ju.

> Servertjänster över ADSL (Skanovas variant här i Sverige) fungerar
> visserligen, men tjänsten är - än en gång - inte byggd för att hantera det.

Berätta gärna hur/varför.

/Fredrik