Re: Re: Problem med exim: cannot connect to server...

On Thu, 7 Nov 2002, Fredrik Persson wrote:

> Det är helt fel att skilja på konsument och företagare i det här
> fallet. Internet är unikt som kommunikationsmedium och ska
> så förbli. Vi är inte konsumenter eller producenter, utan alltihop
> samtidigt. Det var ju det som gjorde Internet till en sån fantastisk
> grej. ("Har du en egen hemsida?? Ballt, jag ska också skaffa det
> där internet så att jag kan göra en.")
>
> Det här handlar om attityder och våra är minst lika viktiga som någon
> annans. Din attityd, Hans, är farlig och spelar rakt i händerna på
> de krafter som vill göra Internet till ytterligare ett ställe att sälja
> [...]

Det handlar inte om attityd. Det handlar om insikt i hur tekniken
fungerar, och vad de olika teknikerna är bra för.

Att använda en jumbojet för att frakta en tändsticka 500 meter är jävligt
onödigt, och att använda en trehjuling för att frakta en villa till
Norge är korkat, och jag tror knappast det handlar om attityd att ha den
insikten. (Observera nu att detta exempel är extremt överdrivet för att
försöka påvisa att all "frakt" inte nödvändigtvis är likadan, precis lika
lite som att "Internet" är likadant oavsett accessmetod.)

En konsumenttjänst är i de allra flesta fall byggd för att tillhandahålla
möjligheten att kommunicera med Internet. Den är inte byggd för att
tillhandahålla möjligheten för Internet att kommunicera med dig. En
företagstjänst är däremot byggd för båda delarna, och har en hel del andra
komponenter och annan funktionalitet i grunden. Att det sedan råkar vara
IP som skickas över båda tjänsterna har faktiskt ingenting med saken att
göra.

Med en företagstjänst så sitter jag med en egen accessförbindelse till
operatörens corenät vilket garanterar min bandbredd. Jag har möjlighet att
teckna ett avtal som innebär vite om min förbindelse ligger nere och jag
har även möjlighet till riktig support dygnet runt ("starta om datorn"
finns inte.) Jag får exakt det antal IP-adresser som jag har behov av, och
jag har även möjlighet till användande av BGP och andra nätrelaterade
protokoll. Jag förväntas (!) att köra servrar och får den hjälp som kan
behövas för att komma igång med dem och få dem rätt konfigurerade så att
de inte missbrukas av andra, och får möjlighet att kontrollera alla
servertjänster fullt ut, helt på egen hand om jag så önskar.

Det här är bara en bråkdel av allt som du får i en företagstjänst, och det
är definitivt ingenting du får i en konsumenttjänst, och tekniken för att
möjliggöra företagstjänsterna är en helt annan än vad som krävs för en
så kallad bredbandstjänst riktad till privatkunder (konsumenter).

Du sitter med en konsumenttjänst levererad av ett av de bättre
bredbandsföretagen idag, som faktiskt levererar "bredband" på det sätt som
det borde levereras och kan därför också köra servrar (även om jag rent
personligen anser att servertjänster via DHCP-kopplade burkar är dumt.).
ADSL är en annan teknik, och är uppbyggd på VÄLDIGT annorlunda komponenter.

Servertjänster över ADSL (Skanovas variant här i Sverige) fungerar
visserligen, men tjänsten är - än en gång - inte byggd för att hantera det.

 -- Hans.