Re: Re: Problem med exim: cannot connect to server...

> Att det inte är tillåtet men fungerar ser jag som bonus, men om det stängs
> så har jag inte det minsta att klaga över eftersom det knappast har varit
> någon hemlighet att det inte varit tillåtet.

Är man helt medveten om spelreglerna är det inga problem, men
att som Telia inte ingripa i första skedet och därmed skapa ett
intryck av att det är OK med SMTP-servrar för att sedan gå in och
låsa är för kunderna att överlämna sig till ett godtycke. Telia vet
hur man ska göra för att ha kontrollen på sin sida genom och det
här är, anser jag, ett uttryck av det. Jämför med att Microsoft mer eller
mindre tillät piratkopiering av Windows under många år för att nå
maximal spridning medans de visste att de när som helst kunde
"stänga kranen".

> Du ser dessutom "fungerar"
> som "tillåtet", vilket definitivt inte är samma sak.

Nä, det gör jag inte.

> Här skiljer de sig från Telia, men skillnaden är också de olika typerna av
> teknikerna. ADSL och TP i väggen är inte på långa väggar samma sak, och
> har helt andra förutsättningar vad gäller nyttjandet.

De skillnaderna känner jag inte till närmare. Du får gärna berätta om dem lite kort.

> Rättelse: IP-nummer i sig kostar inte ett öre.

Ok, de är svåra att få i stora mängder, bara. (I väntan på IPv6, som aldrig
slår igenom.)

/Fredrik