Re: Re: Problem med exim: cannot connect to server...

On Thu, 7 Nov 2002, Fredrik Persson wrote:

> Typiskt storföretagarsätt... det är tillåtet fast det egentligen är
> förbjudet... att se mellan fingrarna är bara ett annat sätt att ha
> kontrollen, att kunna sätta stopp helt godtyckligt när som helst utan
> förklaring.

Att det inte är tillåtet men fungerar ser jag som bonus, men om det stängs
så har jag inte det minsta att klaga över eftersom det knappast har varit
någon hemlighet att det inte varit tillåtet. Du ser dessutom "fungerar"
som "tillåtet", vilket definitivt inte är samma sak.

> Jag vet att många inte har sån tur; men BBB har inte bara största bandbredden
> av alla, de har även uttryckligen tillåtit sina kunder att sätta upp servrar av
> alla de slag så länge det inte rör sig om kommersiell verksamhet.

Här skiljer de sig från Telia, men skillnaden är också de olika typerna av
teknikerna. ADSL och TP i väggen är inte på långa väggar samma sak, och
har helt andra förutsättningar vad gäller nyttjandet.

> Visserligen har BBB också DHCP men det tror jag inte är en metod för
> att stoppa folk från att sätta upp servrar, utan för att IP-nummer är
> ganska dyra och svåra att få i stora mängder.

Rättelse: IP-nummer i sig kostar inte ett öre.

 -- Hans.