Re: Installationsfrågor

On Thu, 7 Nov 2002, Claes Wallin wrote:
> Det verkar som att många här helt har missat det fantastiska paketet ipmasq.
> Bara att installera paketet och köra - då har du automagiskt en maskeradgateway,
> där kortet med din default-gateway räknas som världen-utanför och övriga kort
> räknas som folk-som-behöver-NAT. Detta oavsett om du kör iptables, ipchains
> eller det där som jag inte rört sedan jag körde Slackware.
>
> Den slänger också upp regler för att förhindra att några a.b.c.x-paket kommer in
> över d.e.f.x-kortet och andra såna trevliga saker.

> [...]

Fan, trodde det skulle kunna dröja ett litet tag i varje fall innan mitt
arbete togs över av en deb-paket.

ipmasq - Securely initializes IP Masquerade forwarding/firewalling

För er som kör mycket brandväggar kan jag annars rekommendera bifrost,
det bästa som har hänt sedan cd-skivan. Körs helst på en flashdisk och
annars på vanlig (dock nogrannt selekterad) pc-hårdvara och har en smått
fantastisk pris/prestandaförhållande. En ypperlig liten linux-distro

http://bifrost.slu.se

/Lars