Re: Installationsfrågor

> Det är fortfarande en fråga hur man får alltihopa att skötas när man bootar
> och inte behöver göra det manuellt

Det verkar som att många här helt har missat det fantastiska paketet ipmasq.
Bara att installera paketet och köra - då har du automagiskt en maskeradgateway,
där kortet med din default-gateway räknas som världen-utanför och övriga kort
räknas som folk-som-behöver-NAT. Detta oavsett om du kör iptables, ipchains
eller det där som jag inte rört sedan jag körde Slackware.

Den slänger också upp regler för att förhindra att några a.b.c.x-paket kommer in
över d.e.f.x-kortet och andra såna trevliga saker.

Den är ganska frisk på att logga saker som default, så var beredd på att gå in och
modifiera några småsaker (detta görs i /etc/ipmasq/rules. Ändra inga .def-filer,
utan kopiera till en .rul med samma namn, och ändra den istället)

   /Clacke