Re: Re: Problem med exim: cannot connect to server...

On Thu, 7 Nov 2002, Fredrik Persson wrote:
> Det handlar till stor del om vad som är praxis i branschen. Internet
> har hittintills alltid varit tvåvägs, men det är inte alls säkert att det
> kommer att förbli så i all framtid. Det är därför det är ganska farligt
> när tvåvägskommunikationen naggas i kanten på det här viset. (Telia
> stänger port 25 inåt.) På det sättet kan Telia och andra intressenter
> sakta men säkert göra det till praxis att alla portar inåt är stängda.
>
> ALLA portar öppna ALLTID!! (Tack, Bredbandsbolaget, ni har verkligen
> fattat!)

Jag tycker det är en fråga om vad man förmedlar till kunderna,
bredbandsbolaget säger att de har alla portar öppna och kunderna kan
välja om de vill ha en ISP som filtrerar bort tex inkommande smb-portar
och på så sätt ge lite skydd åt vilsna windowsanvändare.

Min personliga uppfattning är att alla filter är ok om kunderna är
informerade i förväg. Att i efterhand trycka upp ett filter på  port 25
utan att informera är inte bra. Vi som kunder kan själva välja vad vi
vill ha för tjänster, om alla telias kunder haft samma kunskapsnivå som
de flesta på den här listan hade filtreringen inte varit nödvändig från
början (kanske telia ändå hade infört filtret för att minska mängden
trafik eller spam eller vad de nu har för motivering).

Den här stängningen om den nu är aktiv för adsl-kunder kommer att få mig
att orka ta steget att byta till en annan leverantör. Tror dock att jag
inte skulle ha orkat om jag inte flyttar från lägenhet till hus i samma
veva vilket gör att jag ändå måste säga upp/flytta allt.

/Lars