Re: Re: Problem med exim: cannot connect to server...

> Allvarligt talat; Betalar du för att få tillgång till Internet så betyder
> inte det nödvändigtvis att Internet ska ha tillgång till dig.

Först tyckte jag att höhö, det där var ju kul sagt. Men sen funderade
jag lite till och blev faktiskt en smula orolig. Det är ju förmodligen
precis så som *DOM* vill att det ska vara. Alla företag, inte minst
Telia, vill att kunderna ska vara konsumenter, inte producenter
och vad gäller nätet så är ju de flesta av oss producenter
av något slag.

Jag, t.ex., skriver på den här mailinglistan just nu.

Det handlar till stor del om vad som är praxis i branschen. Internet
har hittintills alltid varit tvåvägs, men det är inte alls säkert att det
kommer att förbli så i all framtid. Det är därför det är ganska farligt
när tvåvägskommunikationen naggas i kanten på det här viset. (Telia
stänger port 25 inåt.) På det sättet kan Telia och andra intressenter
sakta men säkert göra det till praxis att alla portar inåt är stängda.

ALLA portar öppna ALLTID!! (Tack, Bredbandsbolaget, ni har verkligen
fattat!)

/Fredrik Persson