Installationsfrågor

Hej,
det var ett tag sedan jag installerade debian från scratch så jag hade
glömt hur riktigt USEL installationen verkligen är. Nu har jag tankat hem
3.0r0 ISO-filer och installerade från CD-ROM. Jag har några problem som
jag inte lyckats lösa.

Jag har ett lokalt nätverk med en annan debianburk (som heter corpus,
192.168.1.1) som gateway (ADSL) och webbserver. Den burk jag nu sätter upp
har 192.168.1.2. Har lagt in gateway-maskinen i /etc/host och kan nu nå
maskinerna från varandra men lyckas inte få till det så jag når ut på nätet.
Jag kör sedan tidigare windowsmaskiner genom min gateway så jag tycker inte
att problemet borde ligga där. Har lagt in följande rad i /etc/gateways
   host corpus gateway 192.168.1.1 metric 1 passive
Eftersom jag inte vet hur man startar om endast nätverket så bootar jag om
och nu ger "route" vettigt resultat (eftersom jag inte har mus vet jag
inte hur jag kan klippa in resultatet i vim, det går säker att exekverar
direkt i vim på något sätt). Hur som helst så kommer jag inte längre.
Ingen kontakt med Internet.

Jag får heller inte igång råtteländet, varken i consol eller X. Har pillat
på det mesta utan att få igång skräpet. Vill köra USB-mus men har också
testat PS/2. Är ganska säker på att jag gjort rätt i /etc/X11/XF86Config-4
men jag undrar om det inte är mer grundläggande än så eftersom det inte
heller fungerar i consolen. På min gateway är /dev/mouse en länk till
/dev/gpmdata men ingen av dessa finns i min nya installation. Har läst mig
till att USB använder /dev/usb/* men också /dev/input/*. Hur gör man?

Använder 2.4-kärnan i på CD-n (2.4.20?).

Har följande (relevanta?) moduler laddade:
usbmouse
usbcore
input

Verkar dock skumt att det inte heller fungerar i consolen, enligt den
dokumentation jag hittat så ska det funka utan konfigurering.

Ja, det här är vad jag fastnat på hittils. Det bli förmodligen mer när jag
börjar pilla på X och Gnome2.

M v h,
Mikael

--