skicka/hämta post via modem

Tjipp!

Jag skulle vilja få min maskin att automagiskt koppla upp, skicka och
hämta post och sen koppla ner. (Typ ett fint litet `pmail' kommando som
komplement till `pon' och `poff'.)

Min första tanke var att helt enkelt stoppa in ett extra skript i
/etc/ppp/ip-up.d/ (som börjar på `z' ellen nåt annat som gör att det
garanterat körs sist av skriptarna där) som bara körs om man startar pon
med

   pon ipparam disconnect-immediately

eller liknande. Men eftersom fetchmail körs i bakgrunden (av
/etc/ppp/ip-up.d/fetchmail) så lär ju den lösningen koppla ner mitt i
ev. upp/nertankning av mail.

Det måste finnas nåt bättre sätt. Nån som har idéer?

/Zrajm C Akfohg

--
  Sökare: 0740-145753   Zrajm C Akfohg   <zrajm@klingonska.org>
  Telefon: 018-500911   Villav.33, 2tr   www.klingonska.org/~zrajm