Re: Fwd: Re: Flera linux dist. med samma /home dir.??

On Sunday, 27. October 2002 12:48, Karl Hammar wrote:

> GÖR ALDRIG NÅGONTING SÅDANT.
> Använd
>
>   $ mv `ls -A` punktfiler-debian
>
> istället!

OK, jag gjorde ett litet fel. Man ska inte flytta på '.' och '..'. Det
vägrar också mv att göra och skriver bara ut ett felmeddelande, så det
är inte så allvarligt att man ALDRIG ska göra det -- det fungerar
trots allt under Linux, och något annat var det aldrig frågan om. Mitt
förslag var visserligen dåligt, men det fungerade.

Det kommando du föreslår är inte heller någon god idé -- vi ville
ju kopiera punktfilerna, inte alla filer. Vill man vara riktigt petig
borde kommandot se ut något i stil med följande:

mv $(ls -a | egrep '^\.[^.]') punktfiler-debian/

>  Dessutom kan man förledas till att göra
>
>   # cd /home/användarnamn
>   # rm -rf .*
>
>  vilket i innebär att /home och allt dess innehåll tas bort.

Det tror jag knappast. (Utifall att du skulle ha rätt, går jag lite
djupare i katalogstrukturen)

[christian@rho christian]$ mkdir a
[christian@rho christian]$ mkdir a/b
[christian@rho christian]$ cd a/b
[christian@rho b]$ touch .c d .e f

Nu refererar . och .. till ~/a/b/ respektive ~/a/. Vi vill nu ta bort
filerna .c och .e, men behålla '.', '..', 'd' och 'f'.

[christian@rho b]$ rm -rf .*
[christian@rho b]$ ls -a
.  ..  d  f

Kommandot visar visserligen ett par fel, men fungerar precis som det
var tänkt. Lite osmidigt, men det fungerar.

Jag ger dig emellertid rätt i att det inte är tillrådligt, om man nu
sitter på någon dum UNIX som faktiskt försöker ta bort katalogen '.'.

>  Lycka till och förklara vad som skett till dina användare.

Jo, det är mycket enkelt att förklara det för mina användare. Jag tog
bort några punktfiler i en katalog helt enkelt.

MVH Christian von Schultz