en fråga till

Hej!

Hur ändrar jag mina nätverksinställningar för Debian?

Jag har en laptop som jag tar med mig överallt, jag kommer dagligen till
nya platser där jag ansluter min dator till nya nätverk, jag skulle då behöva
ändra min nätverks inställningar lätt..

Hur gör jag detta?
Jag har en meny jag får upp när jag bootar där jag lan välja installations inställningen
av nätverk eller ny, men om jag väljer ny o fyller i all data så fungerar det inte, får det bara
att fungera med DHCP... :(
Tacksam för svar ang detta..

BTW

Behövs det omstart mellan bytet av nätverksinställningar?

// Johan