Re: adduser ger PAM error

> Hejsan
>
> Jag har två maskiner på mitt hemma nätverk som numera båda kör sid.
> Problemet är att jag inte kan längre kan lägga till användare på den
> ena. Felmedelanden jag får se ut så här:
>
> adduser whatever
> Adding user tester...
> Adding new group tester (1001).
> password:
> groupadd: PAM authentic failed
> adduser: '/usr/sbin/groupadd -g 1001 whatever' returned error code 1.
> Aborting
> Cleaning up removing group 'whatever'.
> passwd:
> [...]

  Det har varit lite diskussion på debian-security om pam. Det kanske
är relaterat till dina problem. Bug #162175 har nämnts.

Om md5:

$ grep md5 /etc/pam.d/*
/etc/pam.d/kde:# (Remove `md5' after the module name to disable MD5 passwords
/etc/pam.d/kde:password   required     pam_unix.so nullok obscure min=4 max=8 md5
/etc/pam.d/kde:# password required       pam_unix.so use_authtok nullok md5
/etc/pam.d/login:# (Add `md5' after the module name to enable MD5 passwords the same way that
/etc/pam.d/login:password   required   pam_unix.so nullok obscure min=4 max=8 md5
/etc/pam.d/login:# password required       pam_unix.so use_authtok nullok md5
/etc/pam.d/passwd:# (Add `md5' after the module name to enable MD5 passwords the same way that
/etc/pam.d/passwd:password   required   pam_unix.so nullok obscure min=4 max=8 md5
/etc/pam.d/passwd:# password required       pam_unix.so use_authtok nullok md5
/etc/pam.d/ssh:# password required       pam_unix.so use_authtok nullok md5
/etc/pam.d/ssh.~1~:# password required       pam_unix.so use_authtok nullok md5

Om shadow, prova:

$ man shadowconfig

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data           karl@kalle.csb.ki.se
Lilla Aspö 2340               0173 140 57                       Nätverk
S-742 94 Östhammar            018 260 900            Datorer/Utrustning
Sweden                       010 270 26 67        Linux/Unix konsulting