Re: Ändra ett enda tecken.

On Mon, 2002-09-30 at 16:55, Lars Wirzenius wrote:

> Vad skall denna ändring åstadkomma?

Delar ut passwd-data med NIS och kör själva autenticeringen med
Kerberos. Om jag har litet "x"
(test2:x:1002:100:Test:/afs/syd.kth.se/home/test2:/bin/bash) så får jag
det här jag försöker logga in:
--
xnix login: test2
Password for test2@SYD.KTH.SE:

Authentication service cannot retrieve authentication info.
--

Om det istället är ett stort "X" så funkar det... Fråga mig inte varför,
men det verkar lite småmagiskt. :)

> Från minnet:
>
> apt-get source passwd	# ladda ner och öppna paketet
> cd passwd-XX.YY	# gå till source-katalogen
> ed foo.bar		# gör dina ändringar
> ed debian/changelog	# lägg till en ny changelog entry, ny versionsnr
> fakeuser debian/rules binary # bygg paketet
> dpkg -i ../passwd_xxx.deb # installera det nya paketet
>
> Det är antagligen säkrast att ladda ner det officiella binär-paketet
> också så att om du gör något fel med din version så kan du lätt, med
> dpkg, installera den fungerande officiella versionen.

Ska testa... Återkommer med antingen lyckorus eller svordomar. ;-)

	/Daniel