Re: Ändra ett enda tecken.

ma, 30-09-2002 kello 17:07, Daniel Swärd kirjoitti:
> Jag vill använda paketet passwd med en liten ändring, att i defines.h
> byta ut
> SHADOW_PASSWD_STRING "x"
> mot
> SHADOW_PASSWD_STRING "X"
> (jag har inte hittat nån sån inställning i adduser.conf.

Vad skall denna ändring åstadkomma?

> Mina kunskaper om hur Debianpaket är uppbyggda är ganska låga, så jag
> undrar om någon har ett snabbt svar på hur jag bör göra.
>
> Naturligtvis har jag laddat ner paketet med apt-get source, men jag vet
> inte hur man bör göra med diff och md5-summor.

Från minnet:

apt-get source passwd	# ladda ner och öppna paketet
cd passwd-XX.YY	# gå till source-katalogen
ed foo.bar		# gör dina ändringar
ed debian/changelog	# lägg till en ny changelog entry, ny versionsnr
fakeuser debian/rules binary # bygg paketet
dpkg -i ../passwd_xxx.deb # installera det nya paketet

Det är antagligen säkrast att ladda ner det officiella binär-paketet
också så att om du gör något fel med din version så kan du lätt, med
dpkg, installera den fungerande officiella versionen.