Re: sshd

> xhost är inte heller min goda vän. Den brukade vägra att jag körde
> root-applikationer, men numera säger den:
>
> access control enabled, only authorized clients can connect
> LOCAL:
> INET:shakti
> INET:localhost
>
> Som jag förstår så ska detta bara tillåta klienter från den lokala maskinen,
> från maskinen shakti (vilket är den lokala maskinen) och från localhost.
>
> Men jag förstår alltså fel, då det tillåter anslutningar från maskiner på mitt
> lokala nätverk, men dock inte utifrån. Min maskin har ip 192.168.0.1.
> [...]

Det var märkligt. Förlåt om jag är oförskämd, men du har inte blandat ihop
burkarna, så shakti är 192.168.0.2? Eller har du kanske varit och grejat i någon
config någonstans? Mansidan talar om /etc/X*.hosts, har du använt dig av det?

> Vad ska xhost sättas till om jag vill tillåta anslutningar från den lokala
> maskinen, via SSH tunneling och från 192.168.0.*? Manulen fattar jag
> ingenting alls av.
> Ja den måste tillåta anslutningar från root på den lokala maskinen också,
> vilket jag har haft problem med förut.
>
> -- Karolina

Ssh beter sig precis som om programmet körde lokalt, så du kan till och med starta
servern med "-nolisten tcp", som jag antar att du var tvungen att ta bort för att
få dina anslutningar att fungera.

Vill du köra saker som root kan du använda sudo. Till skillnad från su initierar
den inte någon ny session utan behåller miljön du kör i, t ex läser det körda
programmet in rätt kaka och får tillträde till din X-server.

   /Clacke