Re: Grafiskt packetverktyg

On Fri, Sep 27, 2002 at 05:34:11AM +0200, Karolina Lindqvist wrote:
> Jag har aldrig lyckats bli vän med aptitude eller dselect och jag är ändå inte
> direkt nybörjare. kpackage är det enda som jag tycker man kan fatta ganska
> direkt. Varje gång jag använder dselect eller aptitude slutar det med att när
> jag valt mitt paket som jag vill installera, så säger programmet att det
> antingen vill installera 50 andra paket och dessutom avinstallera 50 paket,
> som KDE och annat viktigt. Eller så kommer jag i någon konstig "mode" som jag
> inte hittar tillbaka från.

Du kan stänga av automatiskt installation av recommends och suggests.

> Jag sköter all min pakethantering genom att söka paket med "apt-cache search"
> och installera med "apt-get install". Där får jag också en extra chans att
> säga NEJ om apt-get tänker göra något helgalet. Inte den bästa lösningen..
> Nej vad jag vet finns det inget, i min mening vettigt
> paketinstallationsprogram. Ibland vägrar apt, då det är något felaktigt
> installerat paket och då är det inte annat att göra än att använda dpkg
> direkt för att korrigera felet. Knasigt? Ja, det tycker jag iallafall.

Brukade jag också göra. Innan jag insåg att aptitude håller reda på
paket som blivit automatiskt installerade, och tar bort dem när de inte
längre behövs.
Så nu kör jag "aptitude install" istället.

Det grafiska interfacet är iof också trevligt, speciellt funktionerna
att se paket som inte längre går att ladda ner och nya paket.

--
Peter Mathiasson, peter at mathiasson dot nu, http://www.mathiasson.nu
GPG Fingerprint: A9A7 F8F6 9821 F415 B066 77F1 7FF5 C2E6 7BF2 F228