Re: sshd

En kommentar bara:
Jag har ingen ForwardX11 i min /etc/ssh/ssh_config, ska jag lägga till den?
Nu måste jag göra en "DISPLAY=ip-adress:0" efter min ssh för att få det hela att fungera. Fixar -X det automatiskt?

Om du sätter DISPLAY-variabeln själv på detta sätt så går X11 INTE över ssh-kopplet utan direkt mellan burkarna.

Vill du köra krypterad X11 så måste du alltså se till att ssh/sshd fixar till DISPLAY själv.

Och, ja. -X fixar det automagiskt ifall sshd i andra ändan tillåter det.

Ett utdrag ur min /etc/ssh/ssh_config:

--------- Snipp --------------
# configuration file, and defaults at the end.
# Martins egna inställningar
Host svinhemlig
        ForwardX11 yes
        Port 222
# Site-wide defaults for various options
# Host *
#   ForwardAgent no

Alternativet hade varit att köra "ssh -X -p 222 svinhemlig" men nu slipper jag det.

(Mycket text för lite fakta, förlåt så mycket. Pogo Pedagog presenterar)

Hälsningar Martin