Re: sshd

-X eller ForwardX11  fixar det automatiskt.
Det går även att sätta på användarnivå, i filen ~/.ssh/config
lägger du till

Host *
ForwardX11 yes

Det kan vara bra om du vill ha ForwardX11 avslaget som default. Du kan
även specificera om det bara är vissa hostar du kör X mot, och även
vilken användare du loggar in som (så slipper du använda user@ om du
alltid loggar in som root på en annan server t.ex). Nedan ett syntax
exempel från ~/.ssh/config

Host linux.test.se
user root
Port 2244