Re: Grafiskt packetverktyg

onsdagen den 25 september 2002 14.42 skrev Peter Mathiasson:

> aptitude. Det har dessutom vissa trevliga funktioner som apt-get saknar.
> Bl.a kommer den ihåg vilka paket som har blivit automatiskt installerade
> och tar automatiskt bort dem när inte något paket kräver dem längre.

Jag har aldrig lyckats bli vän med aptitude eller dselect och jag är ändå inte
direkt nybörjare. kpackage är det enda som jag tycker man kan fatta ganska
direkt. Varje gång jag använder dselect eller aptitude slutar det med att när
jag valt mitt paket som jag vill installera, så säger programmet att det
antingen vill installera 50 andra paket och dessutom avinstallera 50 paket,
som KDE och annat viktigt. Eller så kommer jag i någon konstig "mode" som jag
inte hittar tillbaka från.

Jag sköter all min pakethantering genom att söka paket med "apt-cache search"
och installera med "apt-get install". Där får jag också en extra chans att
säga NEJ om apt-get tänker göra något helgalet. Inte den bästa lösningen..
Nej vad jag vet finns det inget, i min mening vettigt
paketinstallationsprogram. Ibland vägrar apt, då det är något felaktigt
installerat paket och då är det inte annat att göra än att använda dpkg
direkt för att korrigera felet. Knasigt? Ja, det tycker jag iallafall.

-- Karolina