wireless-tools samt wireless-ng

Mitt dlink wlankort slutade fungera efter att jag provade att apt-get
install wireless-ng. Jag såg nämligen på ngn hemsida att de
drivrutinerna(?) skulle fungera bättre med just mitt nic. Dock slutade det
fungera helt.

Jag misstänker att apt-get remove wireless-ng inte lyckades ta bort allt
paketet redan hunnit ställa till med. Bla så lämnade den kvar lite filer i
/etc/pcmcia (wlan-ng, wlan-ng.conf, wlan-ng.opts), /etc/network/if-pre-up
mfl.

..och så dem jag ännu inte tagit bort:

todulaptop:/# locate wlan
/etc/apm/resume.d/linux-wlan-ng_resume
/etc/modutils/linux-wlan-ng
/var/cache/apt/archives/linux-wlan-ng_0.1.14-14_i386.deb
/var/lib/dpkg/info/linux-wlan-ng.list
/var/lib/dpkg/info/linux-wlan-ng.postrm
todulaptop:/#

Jag får för mig att filerna som lämnats kvar inte gör ngt i praktiken
annat än att de skulle aktiveras igen ifall jag skulle återinstallera
paketet. Typ kvarlämnade config-liknande filer alltså.

Men men.. Till saken hör också att paketet verkar ha kruppat den lista
modconf-programmet läser från. Förut fanns det mängder av moduler att
välja mellan där. Jag misstänkte således att paketet råkat sabba min
/lib/modules/2.4.19-katalog. För att vara på den säkra sidan tankade jag
hem kerneln igen och kompilerade om osv tom att jag slutligen körde lilo.

modconf hittar fortfarande endast en bråkdel av de moduler man genom det
ska kunna aktivera.

Jag har för hand laddat följande moduler:

hermes
orinoco
samt
orinoco_cs.

Men när jag stoppar i mitt dlink 650 nic i pcmcia-sloten så piper det
sådär som det gör när datorn inte känner igen kortet. Dock säger datorn
följande när jag:

todulaptop:/# cardctl info
PRODID_1="D"
PRODID_2="Link DWL-650 11Mbps WLAN Card"
PRODID_3="Version 01.02"
PRODID_4=""
MANFID=0156,0002
FUNCID=6
todulaptop:/#

Fast för att kunna dra den slutsatsen kanske datorn inte behöver ha rätt
drivers rätt konfigurerade och laddade.

Vojne vojne.. Jag ska aldrig mer pilla på sånt som redan funkar ;).

Jupp.. Jag testade nyss att rmmod:a mina wlan-moduler. Cardctl kunde
fortfarande identifiera kortet.

Nedan är vad jag har laddat. Och det ser ju fint ut. Men funkar inte:

todulaptop:/# lsmod
Module                  Size  Used by    Not tainted
orinoco_cs              4456   0  (unused)
orinoco                31416   0  [orinoco_cs]
hermes                  5348   0  [orinoco_cs orinoco]
tap0                    2532   1  (autoclean)
apm                     9280   1  (autoclean)
af_packet               9416   1  (autoclean)
sound                  56204   0  (unused)
i810_audio             22984   0  (unused)
soundcore               3844   4  [sound i810_audio]
ac97_codec              9896   0  [i810_audio]
8139too                14536   1
unix                   15208  11  (autoclean)
todulaptop:/#

Efter allt detta säger ifup eth1 fortarande "operation failed.".

..tänk vad man ska genomlida bara för att få trådlöst internet på toa ;).

--
Regards,

Tommy - http://www.geocities.com/todu5811/autosignature?298

Note: If you have sent me mail between:
 2002-08-30 14:29:17 and 2002-09-02 18:24:44,
please send it again. I accidentally deleted some mail during above period(s).