Re: rtl8139-diag

On Thu, 19 Sep 2002, Markus Sjöström wrote:

> till FTPn varierar från 0.5mb/s till 1.6mb/s. När jag laddar
> hem får jag en ganska stabil hastighet på ca 1.9mb/s - 2 mb/s.

Ladda ner tptest <URI:http://tptest.iis.se/> och testa det mellan
dina två datorer. Fördelen med tptest är att den inte använder
hårddisken och att du därmed kan se hur snabbt bara nätverket är.

> Jag kör debian på en ganska slö dator, pentium 75mhz, pio4,
> Samsung 2.1gb HD som snurrar i 4500rpm tror jag.

Jag har en pentium 100 och kan faktiskt få upp den i 11MByte/s,
dvs ganska nära maxgränsen för 100mbitnät. Men då handlar det
bara om nätverkets överföringshastighet. Så jag skulle tro att
även din processor bör kunna hänga med på de hastigheterna.

> "The chip configuration is 0x10 0x4d, MII full-duplex mode."

Beroende på hur ditt nätverk ser ut så kan du faktiskt öka prestanda
genom att tvinga kortet till halv duplex istället för full duplex.
Det beror på att antalet krockar minskar med halv duplex.

> /dev/hda:
>  Timing buffered disk reads:  64 MB in 12.70 seconds =  5.04 MB/sec

Det verkar ju inte alltför snabbt. Men antagligen är det normalt för
en lite äldre disk. Var unmask irq aktivt? Jag antar att du har läst:
http://linux.oreillynet.com/pub/a/linux/2000/06/29/hdparm.html

--
Fredrik Jonson
pt97fjo@student.bth.se