Re: ATA Controller

Benny Jensen wrote:

> Hallo,
>
> Jag har funderingar på att skaffa en ATA Controller till en gammal burk som
> inte klarar mer än 25 gigs hd. Så nu undrar jag om det finns någon med
> erfarenhet av ATA Controllers som fungerar under Linux/Debian.

Vill du kunna boota från disken måste bios hitta den, däremot behöver
den inte nödvändigtvis känna igen disken helt.
  Jag har några burkar där bios presenterar diskens storlek felaktigt,
men som andra påpekat använder linux inte bios när det väl är uppe.

Prova att skapa en liten (50MB räcker långt)  /boot  -partition i början
av disken så att kärnan hamnar inom alla gamla begränsningar.  Försök
sedan att boota från den och se om det funkar.

Hälsningar,
	Emil