Re: ldapsearch...

On 18 Sep 2002, Daniel Swärd wrote:

> Mitt problem är att den inte matar ut svenska tecken, antar att det är
> UTF-8 eller nåt sånt. När jag söker på mitt namn i databasen (en
> NDS-databas) så får jag ut detta på mitt efternamn:
> sn:: U1fDhFJE

De dubbla kolontecknena betyder att värdet är base-64-kodat. Läs mer
om det in 'man ldif' och diverse RFC:er.

Ofta så använder man ju inte ldapsearch till annat än att dumpa en
ldif-fil, dvs det är inte så väldigt slutanvändartillvänt. Använder
du perl elle något annat programmeringsspråk så finns det ju moduler
som konverterar det där till läsbara varianter åt dig.

--
Fredrik Jonson
pt97fjo@student.bth.se