Re: X-inställningar för att köra UTF-8

On Tue, Aug 27, 2002 at 05:55:03PM +0200, Martin Sjögren wrote:
> Hejsan.
>
> Jag har nyligen ställt om så att jag kör UTF-8 för det mesta på min
> dator. Jag har följt instruktionerna i
> http://melkor.dnp.fmph.uniba.sk/~garabik/debian-utf8/howto.html men jag
> vet inte riktigt hur jag ska konfigurera färdigt X. Howton föreslår att
> man ska hämta "us_intl" och lägga i /etc/X11/xkb/symbols, men jag vill
> ju fortsätta köra med svenskt tangentbord... Som det är nu är det massa
> tecken jag inte kan skriva i mina xterm (t.ex. ~ och ^ vilket är mycket
> irriterande).

Jag kör också mutt (woody) i ett uxterm fönster eftersom jag vill kunna läsa
kinesiska mejl också. Jag behövde bara göra ändringar i
/usr/X11R6/lib/X11/locale. Jag behövde inte byta "tangentbord".

Jag har också haft problem med att skriva ~ och ^, men lyckades lösa
detta med följande åtgärder (jag kanske har glömt någon detalj).

1) ladda ner Compose.gz från
"http://melkor.dnp.fmph.uniba.sk/~garabik/debian-utf8/download/Compose.gz";
länk finns på utf8-howto sidan.
Packa upp Compose.gz och lägg den under
/usr/X11R6/lib/X11/locale/sv_SE.UTF-8 som du kanske måste skapa först.

Lägg till en rad i Compose:
<dead_circumflex> <space>  : "^"   asciicircum

2) I filen /usr/X11R6/lib/X11/locale/compose.dir lägger du till en rad med
sv_SE.UTF-8/Compose:    sv_SE.UTF-8

3) I filen /usr/X11R6/lib/X11/locale/locale.dir lägger du till en rad med
sv_SE.UTF-8/XLC_LOCALE: sv_SE.UTF-8
Denna fanns redan i min fil.

4) Sedan kan du förhoppningsvis köra
$ export LC_CTYPE=sv_SE.UTF-8