Re: Windowsnät

> Jag är en helt färsk nybörjare. Nu har jag äntligen fått igång debian
> på  min PC och nu är det några saker som jag skulle behöva fixa. Men
> jag är  lite förvirrad inför dokumentaionen. Hur eller var hittar jag
> information  om följande saker:
>
> 1) Jag vill ha tillgång till min andra partition som är en
> NTFS-partition.

Tjenare! Jag är ganska färsk jag med, så om jag inte kan uttrycka mig så
utförligt, eller ens korrekt så får ni alla ursäkta ;).
För att kunna komma åt din ntfs partition från linux så får du kompilera
in stöd för ntfs i kärnan, och sedan mounta partitionen i ditt
linuxfilsystem.För att mounta partitionen så skriver du:

(exempel) # mount /dev/hda1 /mnt/windrive -t ntfs

>2) Jag vill ha tillgång till mitt windowsnät här hemma.

Då får du slänga in samba på linux maskinen, och sedan mounta dom
enheterna som du har delat ut. Jag minns inte exakt hur man skulle gå till
väga, men det finns i dokumentationen.
Hoppas att det hjälper dig något.