Köpa AMD-moderkort med VIA-chip

Tja!
Jag håller på att kolla runt efter moderkort, och har
upptäckt att vill man köpa ett AMD-kort med PC133 SDRAM,
så får man dras med just VIA-chip.

Jag vill gärna ha nåt som funkar ihop med 2.4-kärnan, och
det händer nästan varje vecka att nån stackare postar en
Bugg-rapport till Linux-kernel-listan och får till svar typ
att:
Jo vi vet att det är bekymmer med VIA ihop med AMD, +
linux 2.4.x, men inte vad vi ska göra åt det...
(Problemet är tydligen att VIA ibland inte kan läsa klockan.
vilket gör att systemet helt plötsligt går extremt långsamt.)

Jag pratade om detta med några  via IRC: #gentoo.se, men
där var det ingen alls som hade upplevt nåt konstigt,
trots att de flesta just körde AMD / VIA-chip på 2.4-kärnan.

Därför undrar jag om det är samma sak här?

Hur många kör alltså bekymmersfritt med ovanstående konstellation?
(nån som ö h t haft några problem med VIA?)
Tacksammast
/Daniel