Re: Partitionering och filsystem??

Emil Pedersen <emilp@update.uu.se> writes:

> När (om) partitionerna blir fulla tappar man ofta ordningen på dem.  Man
> lägger filer där det finns plats i stället för de hör hemma.

 Beror väl lite på hur mycket disk man har att tillgå från
början. Själv partitionerar jag mer eller mindre alla maskiner
på snarlikt vis som jag gjort sedan SunOS 4, d.v.s.

/    - rel liten, 50 - 100k
swap - 1-2 * internminne (beroende på hur mycket internminne jag har)
/var - 128 - 512k
/usr - 0.5 - 4 gb, beroende på hur stor disk
/tmp - 128 - 512k, beroende på typ av maskin
/usr/local - resten. symlänkar ofta in /home till /usr/local/home

 jupp

 Dessutom är risken att saker och ting "går sönder", typ
pidfiler som ej blir skrivna, filändringar som resulterar i
tomma filer o.s.v., mindre om areor som skrivs mycket till
ligger på egna partioner, därför de separata /var och /tmp.
Man kan kanske slå ihop /usr och /usr/local, men min tanke där
var från början att separera operativsystemet och
användardelarna.

 ???

> [...]
> NTFS-driver.  (Eller?  har inte kollat de aldra nyaste versionerna men
> det var iaf så tidigare).

> Svjv är fat32 det enda som stöds fullt (läs OCH skriv) under både linux
> och w2k.  Linux läser ju ntfs utan problem, och med lite trix tror jag
> man kan få w2k att l'sa ext3 (iaf kunde man det hyffsat enkelt under
> nt4).
>   Om någon på listan har något alternativ blir jag mer än gärna rättad,
> jag är ingen större fan av fat32.
>
> En workaround är ju att köra vmware och smb-exportera filerna, men det

 Det enklaste är väl att fläska till diskstorleken på windows -
sidan, och ha ett directory under "C:\" där man har de
gemensamma sakerna....