Re: Partitionering och filsystem??

Niklas Deutschmann wrote:

> Hej Roha,

När (om) partitionerna blir fulla tappar man ofta ordningen på dem.  Man
lägger filer där det finns plats i stället för de hör hemma.

> Det är bättre att dela upp disken i partitioner eftersom:
> - Om datoren kraschar, blir risket at hela disken skadas mindre.
> - Det lediga utrymmet på disken utnyttjas bättre.

Spelar väl ingen jätteroll om man inte har (mkt) små filer.

> Tänk på att du ska inte skriva NTFS under Linux. Det finns stöd för
> NTFS, men det är mycket experimentellt och kan även förstöra filer. Så

Det är skillnad på NTFS och NTFS:-)  NTFS från NT4 kan du skriva från
linux (men avrådes som sagt från), NTFS ver 2K (och troligen senare) kan
du inte skriva till från linux, iaf med kerneln mefdföljande
NTFS-driver.  (Eller?  har inte kollat de aldra nyaste versionerna men
det var iaf så tidigare).

> ska du verkligen använder FAT för partitioner med filer som skrivs under
> Linux och läsas under Windows.

Svjv är fat32 det enda som stöds fullt (läs OCH skriv) under både linux
och w2k.  Linux läser ju ntfs utan problem, och med lite trix tror jag
man kan få w2k att l'sa ext3 (iaf kunde man det hyffsat enkelt under
nt4).
  Om någon på listan har något alternativ blir jag mer än gärna rättad,
jag är ingen större fan av fat32.

En workaround är ju att köra vmware och smb-exportera filerna, men det
är kanske inte det ideala sättet;-)

// Emil