Re: Partitionering och filsystem??

Hej Roha,

Roha <roha@telia.com> wrote:

> Bör jag dela upp disken i mindre partitioner eller inte?
> fördelar? nackdelar?

Det är bättre att dela upp disken i partitioner eftersom:
- Om datoren kraschar, blir risket at hela disken skadas mindre.
- Det lediga utrymmet på disken utnyttjas bättre.

> Vilket filsystem skall jag välja. Jag vill gärna komma åt filerna både
> från W2K (NTFS) och Debian (ext3).

Tänk på att du ska inte skriva NTFS under Linux. Det finns stöd för
NTFS, men det är mycket experimentellt och kan även förstöra filer. Så
ska du verkligen använder FAT för partitioner med filer som skrivs under
Linux och läsas under Windows.

MvH
Niklas

--
It is a profitable thing, if one is wise, to seem foolish.
		-- Aeschylus