Mystiken tätnar (Was: Re: Re: GPL-fråga)

Ber så mycket om ursäkt om jag tjatar, men jag kan inte hitta någon
bättre ställe att diskutera GPL.

> Appappapp!!!
>
> Här ska vi ta ett litet klipp ur GPL: (från fsf.org)

Jag svarar mig själv, lite barnsligt, men nya rön har framkommit. I min lilla
historia, där Pelle ger Olle en binär av en modifierad GPL-programvara och
Olle i sin tur ger den till Sune, var ju frågan om Sune kunde kräva källkoden
direkt från Pelle. Det kan han, enligt det här

http://www.fsf.org/licenses/gpl-faq.html#WhatDoesWrittenOfferValid

(Pelle hade alltså inte bifogat källkoden direkt utan skickat med ett skriftligt
erbjudande om källkod istället.)

Frågan är nu om Pelle kan ställa något motkrav på Sune. T.ex. fråga
var i hela världen Sune fått tag på programmet. Det kan ju vara så att Pelle
blir riktigt jävla sur på Olle om Olle gett bort binären till någon annan. Men
Sune borde väl vara i sin fulla rätt att vägra svara och ändå ha rätt att få källkoden,
eller hur?

(Jag läser GPL-faq för glatta livet, men den går inte riktigt så här djupt.)

Om någon har något bättre ställe för dylika frågor, tipsa gärna!

Tack!

/Fredrik Persson