Re: GPL-fråga

> Nope, det är bara Pelles kunder som kan begära detta, du måste inte ge
> det direkt till hela världen. De som får programet av dig måste kunna få
> koden men inga andra. Du måste inte ha fri gratis nedladdning till hela
> världen.

Appappapp!!!

Här ska vi ta ett litet klipp ur GPL: (från fsf.org)

<snip>

3.  You may copy and distribute the Program (or a work based on it, under
Section 2) in object code or executable form under the terms of Sections 1
and 2 above provided that you also do one of the following:

    * b) Accompany it with a written offer, valid for at least three years,
to give any third party, for a charge no more than your cost of physically
performing source distribution, a complete machine-readable copy of the
corresponding source code, to be distributed under the terms of Sections 1
and 2 above on a medium customarily used for software interchange; or,

<snip>

Notera att det står "to give any third party". Det borde ju rimligen betyda
att om man väljer alternativ (b) här, att skicka med ett skriftligt
erbjudande om källkoden, så är man skyldig att uppfylla detta, inte enbart
gentemot den som man själv givit binären, utan ÄVEN till de som personer som
fått binären i andra eller tredje hand. Eller vem fan som helst egentligen,
eftersom den i teorin kan spridas över hela världen.

> Det smidigaste sättet för Pelle att slippa bry sig alls är att om det
> finns plats på grunddistributions medlet att skicka med all kod där då
> slipper han skrifliga erbjudande om att tillhandahålla kod i tre år.

Jag vet, men om man nu istället lämnar ett skriftligt erbjudande, då sitter
man ju rätt illa till, eftersom varenda människa som fått tag på binären kan
komma och be om källkoden. "to give any third party"!!

/Fredrik Persson