X-inställningar för att köra UTF-8

Hejsan.

Jag har nyligen ställt om så att jag kör UTF-8 för det mesta på min
dator. Jag har följt instruktionerna i
http://melkor.dnp.fmph.uniba.sk/~garabik/debian-utf8/howto.html men jag
vet inte riktigt hur jag ska konfigurera färdigt X. Howton föreslår att
man ska hämta "us_intl" och lägga i /etc/X11/xkb/symbols, men jag vill
ju fortsätta köra med svenskt tangentbord... Som det är nu är det massa
tecken jag inte kan skriva i mina xterm (t.ex. ~ och ^ vilket är mycket
irriterande).

Är det någon annan som gjort detta och kan komma med tips? Eller ska jag
försöka att manuellt slå ihop us_intl och se för att skapa någon slags
se_intl? Kan någon tipsa mig om någon annan terminalemulator än xterm
som har bra stöd för UTF-8?

mvh,
Martin