Re: forwarding

måndagen den 26 augusti 2002 14.28 skrev Conny Brunnkvist:

> Precis - det stämmer. Det är tyvärr Ganska vanligt att folk bara svarar på
> "hur man på enklaste sätt" gör någonting, när det relevanta svaret
> egentligen borde handla om "hur man gör det på *rätt* sätt för ditt
> system/din distribution".

"Rätt svar" för hur man sätter forwarding på debian är att redigera i
/etc/network/options
Men det löser inte problemet varför det inte fungerar för mig, utan att jag
gör det där iptables-kommandot, eller var jag ska lägga det.
Att lägga det i /etc/ppp/ip-up fungerar INTE.
Ja, sen får jag fel routes när jag bootar, utan måste göra
   /etc/init.d/networking restart
för att få det rätt.

Tills vidare har jag en lista med kommandon jag måste ge manuellt varje gång
jag bootar för att få nätverket att fungera som det ska.

> Du kanske egentligen borde prova någon annan lösning (paketet "ipmasq")

Jag provade det, men det löste inte det problemet, utan skapade istället
andra. Helt plötsligt kunde min dator inte nås utifrån.

> Berörande ip_forward flaggan i kärnan, så får man den typen av ändringar
> att stanna kvar genom att lägga in dem /etc/sysctl.conf:

Det är, vad jag förstår, inte "rätt" lösning för den version av debian som jag
har (men kan mycket väl ha varit för en gammal). Men tack för tipset, det
finns säkert andra problem som kan lösas med /etc/sysctl.conf

Efter allt det här har jag nog mer eller mindre bestämt mig för att sätta up
en (publik) Wiki, där jag kan skriva in alla saker jag kommer på och hur man
konfigurerar debian. (på svenska). Eventuellt kan #debian.se användas, men
jag vet inte vem som är ansvarig för den och om den lämpar sig. Det finns
säkert information i någon manual, men ofta vill man inte sitta och studera i
en vecka för att göra en enkel sak, utan bara få svar på en liten fråga. Och
när man läser manualen så får man svar på andra saker, som man gärna vill
komma ihåg tills den dag man behöver informationen. Så glömmer iallafall jag
bort vad jag ögnat igenom för ett halvår sedan om jag inte gör det ofta.  Att
få varje liten småsak på debian att fungera brukar ta uppåt en dag, eller
mer. Ibland lyckas jag förstöra konfigurationen och vet inte hur jag en gång
fick det att fungera.

-- Karolina