Re: Förlåt!

On Wed, 21 Aug 2002, Bengt-Erik Johansson wrote:

> Jag trodde det här var en lista där man kunde ställa frågor om debian relaterade saker.
> Men tydligen så är det en lista för kommunisthat och förlöjligande av människor som söker kunskap.
> Så demokratiskt????
> Jag trodde sånt bara förekom på MUF's site.
>
> Ursäkta att jag inte formulerade frågan bättre i stressen att få igång burken.....
>
> Ber än en gång om ursäkt att jag använde jobbmailen när jag skickade ut frågan och startade den här debatten.

Härmed vill jag offentligt ta avstånd från Martin Samuelssons, enligt min
mening, obefogade kritik och respektlösa bemötande av Bengt-Erik.
Jag skickar detta mail både till listan och till Bengt-Erik ifall han nu
reagerat genom att lämna listan.

Jag vet inte vilka Martin talar för, men han talar i alla fall inte för
mig.

Jag är ny på denna lista och kan inte tala annat än för mig själv. Dock är
min uppfattning bestämd i frågan:

Bengt; lämna inte listan samt överge inte Debian pga att en person betett
sig respektlöst mot dig. Operativsystemet i sig är värt att stödja av
många anledningar. Debian är det friaste operativsystemet enligt FSF:s
definition av "fri mjukvara". Ett väldigt bra sätt att stödja fri mjukvara
är att helt enkelt använda den. Precis som det är ett bra sätt att stödja
demokrati genom att använda sin rösträtt.

Jag tänker inte säga sådant som redan sagts av andra på ett redan bättre
sätt. Jag hänvisar istället dit med en länk längst ned i mailet.

Jag skulle personligen hjälpt dig ifall jag hade svar på din fråga. Det
har jag dock inte, och valde därför att inte svara.

De kriterier jag använder mig utav när jag tar ställning till ifall jag
ska spendera 10 min på att hjälpa en främling är:

Hur ser subjectraden ut?
Ger den mig tillräckligt mycket information att jag överhuvudtaget ska
öppna mailet för att kunna läsa det? Jag läser inte alla mail jag får från
alla listor jag är med på. Jag kan inte allt, och är inte intresserad av
precis allt.

Om subjectraden får mig att öppna mailet för läsning filtrerar jag vidare
enl nedan:

Är antalet stavfel, syftningsfel och/eller grammatiska fel så pass många
att frågan blir alldeles för tvetydig? Jag vill inte spendera mer tid på
att läsa en godtycklig mening, än vad det tog för personen att skriva
den. Jag är medveten om att det finns dyslektiker som inte kan skriva ett
felfritt mail. Jag känner två stycken. Men det går ändå i 95% av fallen
att förstå dem utan nämnvärd ansträngning.

Är frågan "ordentligt" ställd?
Dvs har personen gjort en, utifrån sina egna förutsättningars,
tillräckligt omfattande undersökning innan han ställt frågan? Om
frågeställaren försökt lösa ett problem till synes i mindre än 10 minuter,
och det skulle ta mig mer än 10 minuter att formulera ett svar, så kommer
jag inte svara. Men jag kommer definitivt inte heller att skälla ut
personen, varken genom listan eller privat. Möjligen (om ingen annan gör
det) så skickar jag en länk till en sida om netikett.

Frågeställaren bör (för att om inte annat så åtminstone öka sina chanser
att få sin fråga besvarad) ställa sin fråga på ett respektfullt sätt. Att
klanka ihop ett mail i realtid utan att tänka igenom hur frågan bör
formuleras för att inte missförstås, eller att inte ens kolla efter
stavfel man vet är fel utan ordlista, är enligt min definition just
respektlöst.

Jag tror ni förstår hur jag tänker..

Det finns givetvis undantag för alla ovan regler. Ett exempel skulle kunna
vara om avsändaren har ett kvinnligt namn ;).

Om du har gott om tid kan du börja läsa från www.gnu.org.
Om du inte har så gott om tid och vill börja mitt i smeten kan du börja
på:
http://www.gnu.org/philosophy/why-free.html

Jag hoppas du stannar på listan och fortsätter använda fri mjukvara!
(Mandrake är mindre fritt än Debian).

--
Regards,

Tommy - http://www.geocities.com/todu5811/autosignature?218