Re: [Aningens OT] Det mörka hotet

Emil Pedersen wrote:

> Hacka ihop koden, skaffa patent på den, vänta tills MS stjäl koden och
> stäm dem.  Donera sedan pengarna till FSF och GPLa patenten :-)
>   Har ingen aning om hur det juridikt skall gå till, men visst låter det
> bra att tvinga MS ge pengar till FSF...

Mmm inte så dumt förstås. Som du säger så finns det
ingen direkt anledning att stressa fram nåt nytt, som
egentligen ingen människa, sig veterligt behöver ha.

Som jag sa ovan så är det antagligen ganska så lätt
för ett linux-gcc-proffs att knåpa ihop de kodrader
som behövs för att få ett patent. (gissar på max 80
timmars jobb inklusive design och info-inhämtning.

Jag själv skulle antagligen få hålla på större
delen av hösten och vintern... kanske t o m våren.
=-/
Ett Plus skulle i o f s vara att man själv troligtvis
är "FS-expert" efteråt. ( Om jag nu orkar alltså )

Jag har googlat efter olika finurliga filsystem, men
är som det verkar tämligen ensam om att göra på detta
viset. Är det bra eller dåligt tro ?

Rent juridiskt blir största "jobbet" antagligen att få
pingvin-gubbarna på fötter för att kunna genomföra en
stämmning. Än så länge är det _AFAIK_ bara i Staterna
som man stämmer varandra för datakodpatents-intrång.

Jag har funderat kring olika andra saker som man kan
hitta på för att slippa bekymra mig själv med att hacka
linux-VFS, men det _bästa_ jag kommit på hittills är dock
att eventuellt posta "Det mörka hotet" på andra listor
oxå, för att se om fler tycker att resonemanget är
korrekt.
Det vore trist om alla vaknade upp en morgon när det
värsta redan har hänt. ( som för ett par år sen med
ändringen i den amerikanska programvarupatents-
lagstiftningen )

Vänligen
/Daniel