Re: [Aningens OT] Det mörka hotet

Marcus Rejås wrote:

> Jag tror inte att du behöver vara så orolig ... Jag fyller på med
> spekulationer, inga direkta fakta!

> Denna person kommer att ignoreras av anhängarna av fri mjukvara. Är det
> inte fritt kommer man att uppfinna sätt att klara sig utan det
> superbraiga filsystemet.

Jo visst kommer det att vara så, men frågan är hur kul
det sen blir att utveckla saker som sedan blir förvanskade
av M$ ? Det behöver ju alltså heller inte vara så att just
uppfinnaren själv patenterar detta filsystem, det kan lika
gärna vara så att M$ eller nån liknande gör det.
De har 1 helt år på sig att göra detta i staterna.

> Det kommer att finnas fria varianter som kommar att utvecklas parallellt

Man kan ju alltid hoppas så, Jag har själv hackat lite i ext2
under vintern som gick, och kommit på (tror jag faktiskt) hur man
designar upp ett filsystem som dels klarar av en massa av de
finurligheter, som finns beskrivna som heta önskningar hos förrut
nämnda instans +några till, och som dessutom till all jäklighet
_enkelt_ (för en C programmerare alltså) går att patentera till
alla delar, så att ingen annan kan göra nåt liknande.

Jag har alltså själv hyfsad anledning till att fundera över
om den mörka hotbild som jag målat upp är riktig.

Frågan blir då bara Vad gör _lilla_jag_ åt detta ?
=-(

> med den nya supervarianten. Dessa kommer redan från början att ha en
> massa anhängare. Microsoft kommer att börja i underläge även fast de har
> en bättre produkt (därmed inte sagt att de inte skulle kunna klara det).

Jag vet inte direkt om M$ börjar i underläge, eftersom de
har så enorma resurser både ekonomiskt och på marknads-
förtroendebas: Det är inte direkt få företag som svansar
efter M$, som ju trots allt är många många gånger
större än alla andra OS är tillsammans.

Vänligen
/Daniel